9.27.2011

Ajudem bé a fer els deures als nostres fills?



Els nens passen diverses hores del dia a l'escola, on el treball que realitzen requereix d’un gran esforç de concentració i motivació. Quan acaba la jornada escolar es poden donar dues situacions diferents, o bé se’n van directes a casa o alguns practiquen activitats extraescolars. En el primer cas el nen arribarà a casa amb més temps, tindrà un moment per a relaxar-se i berenar i després arribarà l'hora de fer els deures, en el segon cas tindrà menys temps per a realitzar els deures del dia i l'organització tindrà un paper més important.

Tenint en compte aquestes opcions hem de saber ajudar als nostres fills/es a fer els deures. Éés important establir la rutina i el lloc per a realitzar els deures. L'espai ideal perquè els nens facin els seus deures ha de tenir una bona il·luminació, una taula àmplia i espaiosa on poder treballar i amb tot el material disponible a l'abast del nen, bona ventilació, un ambient sense massa circulació de persones ni sorolls que puguin distreure'ls. L'ideal és que el lloc sigui sempre el mateix, així el nen pot acostumar-se a l'espai i sentir-se còmode i en acció ràpidament. Si escollim bé el lloc i està ben adequat ajudarem als nens que es concentrin millor.

Tanmateix, el nen ha de tenir assumit que els deures són importants i que s'han de dur fets a l'escola, de vegades això és difícil de fer entendre però els pares tenen la missió d'explicar la seva importància i les conseqüències de no dur els deures fets a l'escola, si el nen no és capaç d'entendre'l ha de saber que haurà de responsabilitzar-se i haurà d'assumir la seva decisió davant del professor.

L'hàbit de fer-los a cada moment i en el lloc hauria de sortir del propi nen, si bé és cert, que en alguns moments seran els pares els quals hauran de recordar que aquest moment ja ha arribat. Hi ha molts nens que per edat o falta de rutina no tenen l'habilitat de l'organització consolidada, en aquest sentit els pares adopten un paper primordial, és important que el rol dels pares sigui d'ajuda, asseure's amb el nen abans que comenci a fer els deures per a planificar les tasques del dia i una vegada organitzat serà el nen, en solitari, qui començarà amb els deures.

Aquí és on els pares han de passar a un segon pla, no es tracta de fer els deures amb ells sinó que ells facin els deures sols i els pares estiguin com suport i ajuda per a quan sigui necessari. És important que es pugui donar ajuda però no resposta, que els ensenyem a pensar. Si els pares no compleixen aquest paper els nens perden l'oportunitat d'aprendre a planificar-se, a organitzar-se, a ser responsables i, per descomptat, a aprendre els coneixements que es requereixen en l'escola per a cada edat.

L'ajuda dels pares es converteix en primordial i a més ofereix un espai on enfortir el vincle amb els fills i conèixer millor les capacitats i debilitats dels nens i actuar en conseqüència si és necessari.


Font:www.volveraeducar.com